Kakvi su to čudni zvuci u avionu?

Ocena:
4.4/5
od 8 čitalaca

Dakle, izbora nema! Jedini način da vidimo najlepše predele na ovoj našoj nikad dovoljno istraženoj planeti, jeste letenje avionom. Mnogima na samom putu do aerodroma kreće dobro poznata predputna nervoza i samoohrabrivanje -Da sve će biti u redu, sletećemo bezbedno.. Pa milioni ljudi lete avionom svaki dan!

I  da, upravo je tako. Avionski prevoz, po zvaničnim statistikama,najbezbedniji je vid transporta. Čak su veće šanse da vas udari grom, nego da doživite avionsku nesreću.

Da bi vam letenje avionom učinili prijatnijim i da ne biste primoravali sebe na smiren izraz lica u metalnoj cevi koja juri kroz vazduh 800 km/sat 10000 metara iznad tla, najbolje je da vas upoznamo sa činjenicama, jer neznanje hrani strah.

Piloti-ljudi koji upravljaju ovim metalnim pticama su pažljivo selektovani ,testirani i školovani. Tu se njihova obuka ne završava, proces traje u kontinuitetu a u skladu sa tehnološkim napretkom u avijaciji. Dva puta godišnje prolaze kroz simulator-mašinu koja simulira kokpit aviona, čak i potpuno isto izgleda. Dok su u njemu, instruktori iznenada gase motore, izazivaju padove sistema, požare (da, da pravi dim!).Nakon dobro savladanih svih mogućih nepredvidjenih situacija, pilot može da produži letačku dozvolu.

Dakle smestili se se, vezali i kakvi su to čudni zvuci u avionu?

Kada se upale motori avionski sistemi se otkače sa zemaljskog napajanja strujom i povezuju na motorski. Kratak prekid u snabdevanju energijom dovodi do treperenja svetla i kratkog cimanja aviona

Polako se krećete ka pisti i truckate, kao da se vozite po  Skadarlijskoj kaldrmi, tada točkovi aviona prelaze po svetiljkama na pisti koje noću svetle i obelezavaju put za sletanje.

Verovatno najjači i najintenzivinji zvuk je dodavanja snage u motore pred poletanje. A što je temperatura napolju viša i broj putnika veći to su motori glasniji. Treba podići taj Airbus sa tla!

Od ovoga zavisi i da li će vam se glava zalepiti za sedište pri poletanju ili ne!

Sledeći čudan zvuk je uvlačenje točkova nekoliko minuta po poletanju. Kratko zujanje i zatvaranje točkova.

Sada su se motori umirili.. Pilot dovodi avion na traženu visinu od kontrole letenja, koja odredjuje pravac kretanja aviona, pazeći na gustinu vazdušnog saobracaja. Zavalite se u svoje sediste i uz vino uživajte u pogledu koji malo njih na svetu ima prilike da iskusi.

Nekoliko zbunjujucih zvukova pri sletanju: ponekad se koriste vazdušne kočnice, gornji delovi krila izlaze napolje i prave vibracije aviona i buku. Avion se nalazi u redu za sletanje i prilagodjava svoju brzinu vremenu za sletanje koje mu zada kontrola letenja. Točkovi izlaze napolje, u liniji ste sa pistom i sletanje je na par minuta od vas.Kada se čuje nešto kao režanje psa, gume su dotakle pistu i od brzine oko 240 km/h dovode avion do potpunog zaustavljanja za oko 15 sekundi. Svi delovi krila se uvlače i avion taksira po pisti do gate-a na koji ćete izaći.

Sada je jedini problem iskopati svoj ručni prtljag iz pregrada iznad sedišta. Verovatno i najzahtevniji deo vašeg leta! Putnika je mnogo a torbi na koji se želi izbeći plaćanje taksi na prekomernu težinu prtljaga, jos više!

Đorđe Tomić

Ostali postovi

Podelite sa nama iskustva sa Vaših putovanja. Pošaljite nam tekstove i fotografije na blog@teleporter.rs Najbolje reportaže biće objavljivane na sajtu.